Pokemon Go » Er Det Stadig En Ting?
De var bare over alt - som i over alt, da Pokémon Go ramte Danmark og resten af verden tilbage i 2016. Det placeringsbaserede augmented realitymobilspil bygget på Pokémon-konceptet tog i den grad verden med storm, så man over alt så folk vade rundt med hovedet begravet i skærmen for at finde de virtuelle pokémoner.
Men hvad skete der egentligt med denne dille, der i den grad fik mennesker ud af døren?
Lidt go i Japan og USA
Dillen lever skam stadig endnu - også selvom der ikke er lige så meget go i Danmark anno 2020, som der var det tilbage i 2016, da spillet kom frem.
Men, Pokémon Go lever skam stadig - bare mest i Japan og USA. I 2019 havde spillet ifølge analysefirmaet Sensor Towers dets bedste år med en omsætning på intet mindre end 894.000.000 dollars - altså godt seks milliarder danske kroner.
70% af den rekordstore omsætning stammer udelukkende fra Japan og USA, så der er stadig "lidt" go i de to lande.
Hvad gjorde spillet så specielt? Ja, for dem der ikke selv spillede det, kan det virke svært at forstå fascinationen af spillet. Men spillets kombination af det virtuelle og det virkelige gav et mix, som sjældent var set tidligere.
Pokémon Go blev et fænomen, der i den grad talte til en målgruppe, der kunne huske Pokémon fra deres barndom, men som nu kunne kombinere det med det virtuelle, som vel i den grad anno 2016 var underholdningsstedet for ungdommen. Så i forhold til at ramme den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt, så gjorde Pokémon Go netop det.
Men som med alle andre fænomenter og trends så forsvinder de med tiden i takt med, at målgruppen ændrer sig og nyt bliver gammelt og nye ting kommer til.
Selvom pengene stadig vælter ind til skaberne af Pokémon Go, så er det sikkert at sige, at der ikke er meget go i Pokémon Go længere i Danmark.
Andre artikler om Pokemon Go