Pokémon Go - Fænomenet, Der Forsvandt
Mængden af unge mennesker, der vandrer rundt i by og parker, og har deres hoved godt begravet i deres smartphone, er så småt ved at være et sjældent syn. For blot et par år siden var alle byer fyldt med unge mennesker, der gik utallige kilometer for at få fat i pokémons, der var “gemt” i alt fra parker til opgange.
I løbet af 2016 blev Pokémon Go et globalt fænomen, der for alvor gik viralt. Størstedelen af unge voksne, teenagere og yngre børn havde downloadet app'en til deres telefon.
Det interaktive element i app’en, hvor man var nødsaget til helt fysisk at bevæge sig for at få fat i pokémons, blev et kæmpe hit, der løftede spillet til helt nye højder.
Succesen og populariteten blev altså kæmpestor, men også relativt kortvarig. Der gik nemlig ikke lang tid før de vandrende pokémon-jægere blev et sjældent syn. Selvom vi i Danmark stort set anser spillet for værende mere eller mindre dødt, så hævder udvikleren bag spillet, at der stadig er rigtig mange, der bruger app’en aktivt.
En af udviklerne bag spillet, Niantic, har efter sigende planer om at udvikle spillet yderligere, hvor deres inspiration skal komme fra “de over 65 millioner spillere, der stadig er aktive”. Dette tal er altså et tal, Niantic selv har oplyst, og er ikke et officielt tal.
Dog er der flere ting, der indikerer, at der er noget om snakken. The Wall Street Journal fremlagde en rapport, der tilbage i 2017 viste at spillet stadig genererede 30 millioner dollars i indtægter -hver måned.
Den store popularitet medførte også en del priser, heriblandt prisen for “Best Mobile and Handheld Game” og “Television & Arts Game Awards.
Tak til iBob.dk
Tak til iBob.dk for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Hos iBob kan du blandt andet købe printere og kontorartikler.